Satranç Dersi 7 / Morphy – Dük Braunschweig ile Kont Isauard, Paris, 1857

Hızlıca kazanca gidilen bir oyunu analiz edelim birlikte.

1.e4 e5 2.Af3 d6 3.d4 Fg4
Tempo kaybına yol açan bir örnek. Onun yerine 3… Ad7 veya 3…Af6 olmalı. 4.de5 
Siyah piyon kaybetmemek için 4…Ff3 kırmak zorundadırlar.
5.Vf3 de5 6.Fc4 Af6
Siyah son hamlesini yaptı. Beyazın bir tempo üstte olduğu görülür.
7.Vb3 Ve7
8.Vb7’den sonra bir piyon geri olmasına rağmen… Vb4 ile vezirleri keserek oyun sonuna girmek amacında.

8.Ac3

Morphy haklı olarak piyon kazancını reddederek gelişime devem etmeye karar veriyor. Beyazın son hamlesinden sonra siyah b7’yi korumak için bir tempo daha kaybeder.
8…c6 9.Fg5 b5
Beyazın baskısını azaltmak için yapılmış bir hamle. Bu noktada siyahın gelişimini tamamlayabilmesi için 5 hamle gerekir.
Ad7, Agf6, g6, Fg7 ve 0-0 beyaz ise Fg5 ve rokla gelişimini tamamlayacaktır. Arada en az üç tempo fark var.
10.Ab5! cb5 11.Fb5 Abd7
12.0-0-0
d7’deki açmazdaki ata saldırı, kombinezonun ana temasını oluşturuyor.
12…Kd8
d7’deki atın Kd2, Kad1, Va4 hamlelerinden sonra düşmesi kaçınılmazdır. Morphy daha artistik bir çözüm buluyor.
13.Kd7! Kd7 14.Kd1
Bu pozisyonda zannedilenin aksine pratik olarak beyaz taş altta değil taş üsttedir. Kh8 ve Ff8 tamamıyla oyun dışıdır.
14…Ve6
Morphy çeşitli kazançlar arasından en hızlısını seçiyor.
15.Fd7 Ad7 16.Vb8 Ab8 17.Kd8 mat.

Kaynak: Satrançta Büyük Ustalar Modern Görüşler, Richard Reti

Bu şovun ardından 8. ders için buradan… ?

 

Yorum Bulunamadı

Yorum Yap