Satranç Sözlüğü

Temel düzeyde satranç sözlüğünü sizlerle paylaşıyoruz ancak daha detaylı bir sözlük ileride yayınlanıyor olacak. Yine de anlamını bilmediğiniz, bulamadığınız bir terim olduğunda bana yazabilirsiniz. Naçizane yardımcı olmayı isterim.

Adjournment: Belirlenen süre içerisinde oyunun bitmemesi üzerine ertelenmesidir.

Açık Hatlar: Satranç tahtasında piyonların olmadığı sütunlara açık hatlar adı verilir.

Ağır parti:  Satranç oyununda bir saatte en çok 23 hamlenin yapıldığı oyunlara denir.

Ağır Taş: Satrançta vezir ve kale taşlarına ağır taş denir.  

Ayrık Piyon: Bitişik dikeylerde aynı renkte piyon olmamasıdır.

Bingeç Piyon: Bir tarafın aynı dikeyde iki piyona sahip olması durumuna denir.

Bloke Etme: Savunmada önemli bir taşı etkisiz kılmak ve bir taşın hareket kapasitesini azaltmak için yapılan atağa denir.  

Çatal: Rakip taşın birden çok taşı istemesi durumuna denir.

Çifte Şah: Satrançta iki ayrı taşın eş zamanlı olarak rakip şahı istemesi durumuna denir.

Çifte tehdit: Oyunculardan birinin hamle yaparak iki ayrı taşı istemesi durumuna denir.

Değirmen: İki taşın birden sırayla rakip şahı tehdit ederken açarak şah tehdidinin yapılmasıdır.

Diyagram: Satrançta konumları gösteren şekilleri ifade eder.  

Dikey: Satranç tahtasının dikey olarak sekize bölünmesiyle ortaya çıkan tüm bölümlere verilen isimdir.

Diyagonal: Piyonlardan arınmış olan çapraz karelere verilen isimdir.

ELO: Satranç oyuncusunun oyun gücünün uluslararası düzeyde sayısal olarak belirlenmesi durumuna denir.

Feda: Daha iyi bir konum için oyuncunun bir taşını rakibine verilmesi durumuna denir.

FIDE: Uluslararası Satranç Federasyonu kısaltmasıdır.

Franchetto: Satrançta fillerin g2, g7, b2 ve b7 karelerinden gelişen oyunlarına verilen genel isimdir.

Gambit: Satrançta piyon feda edilerek yapılan açılışlara gambit adı verilir.  

Geçerken Alma: İki kare ilerleyen piyonun sanki bir kare ilerlemiş de rakip piyonun çaprazına gelmiş gibi kabul edilerek taş alınması durumudur.

Geçer Piyon: Önünde rakip piyon olmayan ve son yataya ulaşan piyona denir.

Geri Kalmış Piyon: Oyunun ilerleyen bölümlerinde dahi diğer piyonlara oranla geride kalmış piyona denir.

Giyotin: Hızlı oyun bitişine verilen isimdir.

Güzellik Ödülü: Yaratıcılık barındıran ve artistik özelliği olan oyunlara verilen ödüllerdir.

Grand Master: Satrançta belirli normları elde etmiş büyük ustalara verilen unvandır.  

Hafif Taş: Fil ve at taşları hafif taş olarak adlandırılır.

Hat: Satranç tahtasındaki taşların geliş gidiş yoludur.

Hat Açma: Satranç oyununda yatay dikey ve diyagonal hatların açılmasıyla yapılan atak çeşidine verilen isimdir.

Hava Deliği: Rok yapmış şahın güvenliği amacıyla önündeki piyonlardan birinin sürülerek gerektiğinde şahın kaçabileceği bir kare oluşturmasına denir.

Hızlı Satranç: Sporculara yalnızca 15’er – 60’şar dakika verilerek oynanan oyunlara denir.

Kombinezon: Satrançta konumlardan faydalanarak taktik hamle ve taktik atakların kullanıldığı saldırı biçimine verilen isimdir.

Körleme Satranç: Tahtaya bakmadan oynanan satranç türüdür.

Majorite Atak: Şah ve vezir kanatlarından birinde piyon sayısı fazla olan tarafın, piyon sayısı az olan tarafa saldırması durumudur.

Merkez Kareler: Satranç tahtasının ortasında yer alan d4, d5, e4, e5 karelerine merkez kareler adı verilir.  

Minorite Atak: Şah, vezir kanatlarının birinde piyon sayısı az olan tarafın, piyon sayısı fazla olan tarafa saldırması durumuna denir.

Notasyon: Satranç oyununda, hamlelerin belirli kurallara uygun olarak sembol, rakam ve harf kullanarak yazılmasına notasyon denir.

Opozisyon : Şahların aralarında 1-3-5 kare olacak şekilde aynı satırda, aynı sütunda, aynı diyagonalde durmasına opozisyon denir.

Örtü : Bir tehdit ile karşı karşıya kalındığında buna engel olan taşın konumuna denir.

Pat : Şahın tehdit altında olmadığı, ancak kurallara uygun hamlenin yapılamadığı beraberlik konumlarından biridir.

Piyon Terfi : Son yataya ulaşan piyonun daha güçlü bir taşa dönüşerek hareket edebilmesidir.

Rok : Şahın güvenliğini ve kalenin oyuna girmesini sağlamak için yapılan hamlelere denir.

Satranç Körlüğü : Çok açık bir tehdidi ya da çok net bir kazancı görememe durumudur.

Saptırma : Savunmada önemli görevi olan bir taşın konumunu değiştirmeye yönelik taktik atak çeşididir.

Simultane : Bir oyuncunun aynı anda birden fazla oyuncuyla oynamasıdır.

Şah Çekmek : Bir taşın rakip şahı istemesidir.

Şah Kanadı : Satranç tahtasında oyuncunun sağ tarafında bulunan taraf .

Taktik Konum : Taktik atak durumuna zemin oluşturan pozisyonlara taktik konum denir.

Taş Kudurması : Sürekli taş çekebilen vezir kaleye özgü pat kombinezonlarından biridir.-

Taşların Uyumu : Taşların birlikte hareket edebilmesidir.

Tempo : Taşları en uygun konumlara yerleştirmek için yapılan hamle sayısına denir.

Tuzak : Rakip taşların konumundan yararlanıp tuzağa düşürmek için taşların yem olarak kullanıldığı taktik atak türü.

UKD : Bir satranç oyuncusuna yönelik oyun gücünün ulusal düzeyde rakamsal olarak belirlenmesi durumuna denir.

Yatay : Satranç tahtasını paralel olarak sekize böldüğümüzde ortaya çıkan bölümlerden her birine yatay denir.

Yıldırım Oyunları : Sporculara 15’şer dk. süre verilerek oynanan oyunlardır.

Vezir kanadı : Satranç tahtasında oyuncunun sol tarafında bulunan taraf.

Satranç için tavsiyeler yazımız için buraya tıklayabilirsiniz…